유치원평가 참여에 따른 교사효능감, 전문성 발달과 소진 = Teacher's Development of Teacher Efficacy, Professionalism, and Burnout according to Kindergarten Evaluation
저자
발행사항
서울 : 한국방송통신대학교 대학원, 2015
학위논문사항
학위논문(석사)-- 한국방송통신대학교 대학원 : 유아교육학과 유아교육 2015. 8
발행연도
2015
작성언어
한국어
주제어
발행국(도시)
서울
형태사항
94 ; 26 cm
일반주기명
지도교수: 이소은
소장기관
본 연구는 유치원평가 참여에 따른 교사효능감, 전문성 발달과 소진에 관해 분석해 봄으로써, 유치원평가가 교사의 질적 수준을 향상시키는지 알아보고, 교육의 질을 향상시킬 수 있는 유치원평가의 효율적인 방안을 모색하고자 하는 데 그 목적이 있다.
이러한 연구목적을 달성하기 위하여 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 유치원교사의 사회인구학적 변인(학력, 연령, 경력, 자격, 기관유형), 기관평가 참여(0, 1, 2, 3회)에 따라 교사효능감, 전문성 발달, 소진에 차이가 있는가?
2. 유치원교사의 기관평가 참여, 교사효능감, 전문성 발달, 소진 간의 관계는 어떠한가?
3. 유치원교사의 사회인구학적 변인(학력, 연령, 경력, 자격, 기관유형), 기관평가 참여, 교사효능감, 전문성 발달이 소진에 미치는 영향은 떠한가?
본 연구의 대상은 서울, 경기, 인천 지역에 소재한 국?공립 및 사립유치원 교사 307명이다. 연구대상자의 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였고 유치원교사의 교사효능감, 전문성 발달, 소진의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach' α 계수를 산출하였다. 유치원교사의 사회인구학적 변인, 기관평가 참여(0, 1, 2, 3회)에 따른 교사효능감, 전문성 발달, 소진의 차이를 알아보기 위해 t-검증 및 일원변량분석(One-Way ANOVA)과 사후분석으로 Duncan 검증을 실시하였다. 유치원교사의 기관평가 참여, 교사효능감, 전문성 발달, 소진의 상관을 알아보기 위해 Pearson 상관관계 분석을 실시하였으며, 유치원교사의 사회인구학적 변인, 기관평가 참여, 교사효능감, 전문성 발달이 소진에 미치는 영향력을 알아보기 위해 단계적(step-wise) 중다회귀분석을 실시하였다.
본 연구에서의 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 유치원교사의 사회인구학적 변인, 기관평가 참여에 따른 교사효능감의 차이를 분석한 결과, 학력과 연령, 경력이 높고, 유치원 정교사1급을 취득한 교사와 기관평가에 3회 참여한 집단의 교사효능감이 높았다.
둘째, 유치원교사의 사회인구학적 변인, 기관평가 참여에 따른 전문성 발달의 차이를 분석한 결과, 학력, 경력이 높고, 유치원 정교사1급을 가진 교사가 전문성 발달이 높았다. 또한 연령이 낮은 집단이 전문성 발달이 가장 낮았고, 공립(병설) 유치원 교사, 기관평가에 3회 참여한 집단의 전문성 발달이 높았다.
셋째, 유치원교사의 사회인구학적 변인, 기관평가 참여에 따른 소진의 차이를 분석한 결과, 경력에 따른 개인적 성취감 소진에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 구체적으로 경력이 보다 짧거나 긴 교사의 소진이 낮은 경향이 있었으며, 3년이상 5년미만의 중간 정도의 경력을 가진 교사의 개인적 성취감 소진이 가장 높게 나타났다.
넷째, 유치원교사의 기관평가 참여, 교사효능감, 전문성 발달, 소진 간의 관계를 분석한 결과, 유치원교사의 기관평가 참여와 교사효능감 간의 유의미한 상관관계가 나타났다. 즉 기관평가 참여 횟수가 많아질수록 일반적, 개인적 교사효능감이 높았다. 또한 유치원교사의 기관평가 참여와 전문성 발달 간의 상관관계를 살펴본 결과, 기관평가 참여 횟수가 많아질수록 개인적 측면에서의 자신에 대한 태도를 제외한 전문성 발달이 높았다. 그러나 유치원교사의 기관평가 참여와 소진 간에는 유의미한 관계가 나타나지 않았다. 또한 유치원교사의 전반적인 교사효능감이 높아질수록 전문성 발달이 높았으며, 교사효능감, 전문성 발달 정도가 낮을수록 소진 정도가 높았다.
다섯째, 유치원교사의 사회인구학적 변인, 기관평가 참여, 교사효능감, 전문성 발달이 소진에 미치는 영향을 분석한 결과, 소진 총점에 영향을 미치는 변인은 자기 이해 발달, 교사효능감 총점, 경력, 학력으로 나타났다. 즉, 자기를 이해하는 전문성과 교사효능감이 낮으며, 학력이 높고, 경력이 많은 교사일수록 소진 총점이 증가하는 것으로 나타났다.
본 연구 결과 유치원평가의 참여가 교사효능감을 향상시키고, 전문성을 발달시키는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 유치원평가 참여는 교사의 교사효능감과 전문성을 발달시켜 유아교육기관의 질적 향상을 촉발시킬 수 있음을 시사한다.
주요어: 유치원평가, 교사효능감, 전문성 발달, 소진
This study examined teacher efficacy, professionalism, and burnout according to kindergarten evaluation. The purpose of this study is to examine whether the kindergarten evaluation improves teacher's quality of teaching, and to find a way to improve quality of teaching through teacher evaluation.
In order to achieve these goals, this study was guided by the following research questions:
1. Is there a significant difference in teacher efficacy, professional development, and burnout depending on the teacher's socio-demographic factors (educational background, age, teaching experience, qualification, type of institution) and the number of participation in institution evaluation (0-3 times)?
2. What is the relationship between the kindergarten evaluation and teacher efficacy, professional development, and burnout?
3. Is there any influence on teacher's burnout due to teacher's socio-demographic factors (educational background, age, teaching experience, qualification, type of institution), teacher's efficacy, and professional development?
The 307 participants were teachers of public kindergartens located in the regions of Seoul, Gyeonggi and Incheon. Frequency analysis was conducted in order to find the typical characteristics of the participants, and Cronbach alpha value was found to analyze teacher's level of efficacy, professional development, and burnout. In order to find the difference in teacher efficacy, professional development, and burnout depending on the teacher's socio-demographic features and number of participation in teacher evaluation (0 to 3 times), t-test, one-way ANOVA, and Duncan test were implemented for this study.
Pearson's correlation analysis was conducted in order to find the correlation between kindergarten teacher's participation in institution evaluation (i.e., kindergarten evaluation), teacher's efficacy, professional development, and burnout. In addition, step-wise multiple regression analysis was carried out to find the influence of teacher's socio-demographic factors, number of kindergarten evaluation completed, teacher efficacy and professional development on the burnout of teachers.
The results of this study are as follows:
First, findings showed that the teachers who had higher level of education, teaching experience, certification (level 1), and participated 3 times in kindergarten evaluation had the highest teacher efficacy.
Second, as a result of analyzing the difference in professional development according to the number of completed kindergarten evaluation, it was found that teachers with higher educational background and experience, and with the level 1 certification displayed high professional development. Also, group with younger age showed lower professional development, and teachers who had participated 3 times in the evaluation had higher professional development.
Third, a statistically significant difference was represented in teacher's burnout in personal achievement depending on their amount of teaching experience on the analysis of teacher's burnout according to the teacher's socio-demographic features and number of participation in the kindergarten evaluation. Specifically, teachers who has teaching experience of 3 to 5 years showed highest level of burnout on personal achievements compared to the teachers who had less or more teaching experience.
Fourth, according to the correlation analysis of teachers' participation in institution evaluation, efficacy, professional development, and burnout, a statistically significant correlation was found between teacher's institution evaluation and teacher efficacy. Thus, as the teacher participated more in the institution evaluation, teacher efficacy also increased. In addition, the correlation analysis between the teacher's participation in institution evaluation and professional development, as the teachers engaged more in the evaluation, their professional development increased, excluding the personal evaluation of his or her attitude. There was no significant correlation between teacher's institution evaluation and burnout. As the teacher efficacy increased in general, professional development also increased, and the less teacher's efficacy and professional development, higher level of burnout occurred.
Fifth, the factors of teacher's burnout were self-knowledge development, total score of the teacher efficacy, teaching experience, and educational background. In other words, teachers who had self-acknowledging professionalism, lower teacher efficacy, and higher educational background and teaching experience resulted in increased level of burnout.
The results in this study found that the teacher's kindergarten evaluation increases teacher's efficacy, and improves teachers' professionalism. These findings suggest that participating in kindergarten evaluation could develop teacher efficacy and professionalism, which would improve the overall quality of early childhood education institution.
Keywords: Kindergarten evaluation, teacher efficacy, professional development, Burnout
분석정보
서지정보 내보내기(Export)
닫기소장기관 정보
닫기권호소장정보
닫기오류접수
닫기오류 접수 확인
닫기음성서비스 신청
닫기음성서비스 신청 확인
닫기이용약관
닫기학술연구정보서비스 이용약관 (2017년 1월 1일 ~ 현재 적용)
학술연구정보서비스(이하 RISS)는 정보주체의 자유와 권리 보호를 위해 「개인정보 보호법」 및 관계 법령이 정한 바를 준수하여, 적법하게 개인정보를 처리하고 안전하게 관리하고 있습니다. 이에 「개인정보 보호법」 제30조에 따라 정보주체에게 개인정보 처리에 관한 절차 및 기준을 안내하고, 이와 관련한 고충을 신속하고 원활하게 처리할 수 있도록 하기 위하여 다음과 같이 개인정보 처리방침을 수립·공개합니다.
주요 개인정보 처리 표시(라벨링)
목 차
3년
또는 회원탈퇴시까지5년
(「전자상거래 등에서의 소비자보호에 관한3년
(「전자상거래 등에서의 소비자보호에 관한2년
이상(개인정보보호위원회 : 개인정보의 안전성 확보조치 기준)개인정보파일의 명칭 | 운영근거 / 처리목적 | 개인정보파일에 기록되는 개인정보의 항목 | 보유기간 | |
---|---|---|---|---|
학술연구정보서비스 이용자 가입정보 파일 | 한국교육학술정보원법 | 필수 | ID, 비밀번호, 성명, 생년월일, 신분(직업구분), 이메일, 소속분야, 웹진메일 수신동의 여부 | 3년 또는 탈퇴시 |
선택 | 소속기관명, 소속도서관명, 학과/부서명, 학번/직원번호, 휴대전화, 주소 |
구분 | 담당자 | 연락처 |
---|---|---|
KERIS 개인정보 보호책임자 | 정보보호본부 김태우 | - 이메일 : lsy@keris.or.kr - 전화번호 : 053-714-0439 - 팩스번호 : 053-714-0195 |
KERIS 개인정보 보호담당자 | 개인정보보호부 이상엽 | |
RISS 개인정보 보호책임자 | 대학학술본부 장금연 | - 이메일 : giltizen@keris.or.kr - 전화번호 : 053-714-0149 - 팩스번호 : 053-714-0194 |
RISS 개인정보 보호담당자 | 학술진흥부 길원진 |
자동로그아웃 안내
닫기인증오류 안내
닫기귀하께서는 휴면계정 전환 후 1년동안 회원정보 수집 및 이용에 대한
재동의를 하지 않으신 관계로 개인정보가 삭제되었습니다.
(참조 : RISS 이용약관 및 개인정보처리방침)
신규회원으로 가입하여 이용 부탁 드리며, 추가 문의는 고객센터로 연락 바랍니다.
- 기존 아이디 재사용 불가
휴면계정 안내
RISS는 [표준개인정보 보호지침]에 따라 2년을 주기로 개인정보 수집·이용에 관하여 (재)동의를 받고 있으며, (재)동의를 하지 않을 경우, 휴면계정으로 전환됩니다.
(※ 휴면계정은 원문이용 및 복사/대출 서비스를 이용할 수 없습니다.)
휴면계정으로 전환된 후 1년간 회원정보 수집·이용에 대한 재동의를 하지 않을 경우, RISS에서 자동탈퇴 및 개인정보가 삭제처리 됩니다.
고객센터 1599-3122
ARS번호+1번(회원가입 및 정보수정)