유진 오닐의 작품에 나타난 폭력 연구 : 르네 지라르의 이론을 중심으로 = (The) violence in Eugene O'Neill's plays
저자
발행사항
서울 : 연세대학교 대학원, 2003
학위논문사항
학위논문(박사)-- 연세대학교 대학원: 영어영문학과 2004. 2
발행연도
2003
작성언어
한국어
주제어
KDC
842 판사항(4)
발행국(도시)
서울
형태사항
iii, 114p. ; 26cm .
일반주기명
지도교수: 임철규
참고문헌: p. 104-111
소장기관
본 논문에서는 비극작가 유진 오닐의 1920년대 작품중 신화적 특성이 두드러진 네 작품, 『상복이 어울리는 엘렉트라』,『느릅나무 아래의 욕망』,『위대한 신 브라운』과 『존스 황제』에 나타난 폭력의 문제를 르네 지라르의 문제틀을 적용하여 살펴본다. 신화비평의 분파적 해석으로 적용되는 지라르의 이론은 다음의 두 가지 점에서 오닐 연구에 기여한다. 첫째, 신화를 사회적 맥락에 위치시켜 실재했던 사건의 한 유형으로 고찰하는 지라르의 해석은, 그 동안 오닐 극에 항상 따라다닌 '자전적 극'이라는 꼬리표를 떼고 오닐 문학의 사회 비평적 가능성을 열어주며 둘째, 시공을 초월해 우수성을 인정받는 오닐의 비극성이 지라르가 주장하는 문화생성의 메커니즘인 '모방욕망-폭력-희생제의'로 이어지는 인류 비극의 반복적 '원형'에 기초하고 있음을 밝힌다.
신화와 그리스 비극의 영향을 많이 받은 오닐 비극의 핵심은 '폭력'의 문제로 압축되는데 극에 나타난 폭력은 사회, 문화, 종교적 문제를 바탕으로 주체와 타자간의 '모방욕망'과 질투, 경쟁에서 비롯되며 폭력이 가져온 혼란은 돌파구로서 희생제의를 치르게된다. 신화의 현대적 변용으로서의 가족극, 『상복이 어울리는 엘렉트라』와 『느릅나무 아래의 욕망』에는 각각 모녀, 부자간의 모방욕망에서 시작된 내·외적인 '짝패' 현상이 두드러지며 폭력이 가족 역사의 순환하는 힘으로 그려져 어찌할 수 없는 '배후의 힘'이 강조된다. 오닐이 비극의 단초로 삼은 배후의 힘은 삶 속에서 인간이 벗어나려고 안간힘을 쓰지만 결국 벗어날 수 없는 불가사의한 파멸적인 힘을 뜻하는데 이것은 지라르가 말하는 주체의 통제력 밖에 있어 제어 불가능한 '모방욕망-폭력'의 메커니즘과 유사한 것이다. 사회극, 『위대한 신 브라운』과 『존스 황제』에서는 앞선 가족극에 나타난 모방경쟁과 폭력이 사회관계로 확장된 양상을 보여주며 폭력이 난무하는 사회 혼란이 희생제의로 이행되는 과정이 잘 나타난다. 오닐의 가족극과 사회극은 각기 다른 폭력의 범주를 다루고 있지만 인류 비극의 원천으로서의 폭력의 문제를 신화적 틀에 담아 미국사회, 나아가서는 현대 서구사회의 종교, 물질만능주의, 탐욕 등을 날카롭게 비판한다.
지라르는 신화와 그리스 비극, 성서 등의 연구를 통해 '희생양'이 공동체의 폭력의 분출구 역할을 담당해왔으며 실제 폭력의 진실은 은폐된 채 '희생폭력'이 초월성을 얻어 질서와 화합, 정화 등의 순기능적 역할을 수행했고 이로써 종교와 문화가 유지되어 왔다고 밝혔다. 그러나 오닐에 의하면 신의 초월성이 거부되는 현대에는 폭력의 역기능, 즉 폭력의 연쇄와 순환만이 계속될 뿐 고대 희생제의가 가져다준 정화의 개념은 찾아볼 수 없다. 지라르는 모방본능에서 시작된 폭력-희생의 순환하는 '갇힌틀'에 대한 대안으로 폭력의 포기와 화해라는 기독교적인 방법론을 제시하지만, 비극작가인 오닐은 도덕적 해결방안이 아닌 인류비극의 문제점만을 제시하여 해답을 관객의 몫으로 남기며 그 결과 비극적 고뇌와 암담함은 배가된다.
This study is an examination of O'Neill's four plays which have mythic characteristics - Mourning Becomes Electra, Desire Under the Elms, The Great God Brown, The Emperor Jones - in light of Rene´ Girard's theory of violence. Girard's theory has been interpreted as mythic criticism and contributes to this study in the following two ways. First, Girard's critical insight situates "myth" in the context of social history and examines it as real life occurrences. This will open up the possibility of social criticism in O'Neill's literature which has been generally regarded as "autobiographical." Second, Girard's theory will demonstrate that the greatness of O'Neill's tragedies are based on the repetitive archetype of "mimetic desire-violence- scapegoating" which Girard regards as the principle of civilization.
O'Neill was greatly influenced by Greek tragedies which explain the violent themes in his writings. The violence in O'Neill's plays is triggered by mimetic desire, jealousy and rivalry between the subject and the other, which are always caused by social, cultural and religious problems. In order to break up the chaotic situation, a scapegoat is necessary. Two "family plays" written as a modern variation of Greek tragedy - Mourning Becomes Electra and Desire Under the Elms - reveal the "double" image, initiated by mimetic desire between a mother and daughter and a father and son. The violence in the family plays is described as hereditary fate in the family history and O'Neill called this fate, "Force Behind." According to O'Neill, Force Behind is the only valuable subject matter that needs to be treated in tragedy. Furthermore, it is a destructive power which men try to avoid, but actually can not. It is similar to Girard's circular mechanism of mimetic desire and violence which is beyond men's control. The other two plays which can be considered "social plays," - The Great God Brown, The Emperor Jones - show the extension of violence from family to society. They also reveal how social crisis filled with violence results in a scapegoat. The relationships in which violence is produced are different in the family plays and social plays. However, they all treat the violence as a source of human tragedy and specifically criticize crooked religion, materialism, and the greed of modern Western society as well as American society in the form of myths.
Girard demonstrates that a scapegoat has taken the responsibility to help eliminate social crisis through his studies of Greek tragedy, myth and the Bible. He also shows that the truth of the violence has been hidden behind "sacredness" and the "sacrificial violence" resulting in the positive roles of order, reconciliation and purification. Religion and culture could be maintained as a result of this "good violence." According to O'Neill, the chain of violence and the circulation of violence are the continuous process in the modern atheist society. Girard, a scholar, suggests a Christian way to overcome the closed structure of violence such as love and reconciliation. However, O'Neill, a playwright, just leaves the audience to answer the problems without showing the moral solutions. Therefore, the gloominess and anguish of O'Neill's plays are deepened.
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